Skip to main content
Απόψεις

Τέχνη και Σχολείο και στη μέση η Ερμιόνη

By 20 Δεκεμβρίου, 201121 Φεβρουαρίου, 2024No Comments

Η Τέχνη, μέσα από δημιουργικές πρωτοβουλίες, την ελεύθερη έκφραση και την προβολή του προσωπικού στοιχείου έρχεται αρωγός στο σύγχρονο σχολείο να προσφέρει ψυχή, αισθήματα και πνεύμα, γιατί η Τέχνη εκτός από ψυχαγωγία είναι ένα δυναμικό μέσο για την αισθητική, κοινωνική, πολιτισμική και διανοητική ανάπτυξη του ατόμου.

Η Ερμιόνη Δελή δικαίως φέρει δύο τιμητικούς επαγγελματικούς τίτλους, αυτούς της δασκάλας και της ζωγράφου. Δύο ιδιότητες που καθώς συναντούνται σε ένα ανήσυχο και δημιουργικό πνεύμα, προκαλούν στην κοίτη της σχολικής καθημερινότητας, ευχάριστες αναταράξεις στη ροή των πραγμάτων.

Είναι ολοφάνερο από τα έργα των παιδιών, ότι η Ερμιόνη δεν επιδιώκει να μάθει στους μαθητές της, αλλά τους δημιουργεί το πλαίσιο και τους αφήνει να ανακαλύψουν. Γι αυτό δεν παρατηρούμε στοιχεία διδακτισμού και άστοχης παρεμβατικότητας, υπό το άγχος του αποτελέσματος. Αντίθετα παρατηρούμε πηγαίο αποτύπωμα κόσμων, δηλαδή σκέψεων και συναισθημάτων.

Κι αυτά συμβαίνουν γιατί η Ερμιόνη κατέχει τον τρόπο, το ΠΩΣ της παιδαγωγικής πράξης και μαρτυρούν την ποιότητα της μιας της ιδιότητας, αυτής της δασκάλας.

Το συνολικό αισθητικό αποτέλεσμα των έργων των μαθητών, πραγματικά δηλώνει μια «Γιορτή Χαράς». Ο πλούτος των υλικών και των τεχνοτροπιών που προσφέρθηκαν στα παιδιά, τα απελευθέρωσαν από τις δεσμεύσεις του πλαισίου και της φόρμας και τα οδήγησαν στην απόλαυση του παιχνιδιού των γραμμών, των σχημάτων και των χρωμάτων.

Κι αυτά συμβαίνουν γιατί η Ερμιόνη κατέχει το περιεχόμενο, το ΤΙ της εικαστικής δημιουργίας και μαρτυρούν την ποιότητα της άλλης της ιδιότητας, αυτής της ζωγράφου.

Αν η Τέχνη διεκδικεί τη θέση της στο σχολικό πρόγραμμα, την αξίζει μόνο όταν καλλιτεχνική και παιδαγωγική διάσταση συναντούνται και συνθέτουν μια εκφραστική δραστηριότητα. Γιατί τότε προσφέρεται ο ψυχικός βιότοπος για την αβίαστη απόθεση συναισθηματικών φορτίων και έτσι η σχολική καθημερινότητα καθίσταται αποκαλυπτική και ελκυστική γιατί αποκτά αίσθηση, χρώμα και κίνηση.

Η Ερμιόνη Δελή κατέχεται από το πάθος της ευθύνης της ζωής και η δουλειά της επίσης. Οι ομάδες παιδιών που εμπλέκονται σε δράση με την Ερμιόνη βιώνουν τη χαρά και την απόλαυση της δημιουργίας, γιατί η Ερμιόνη κατορθώνει να αξιοποιήσει την φυσική περιέργεια της παιδικής ηλικίας και να κινητοποιήσει τα ενδιαφέροντά της.

Ερμιόνη σε χρειαζόμαστε στην εκπαίδευση, γιατί η λογική σου και η τεχνική σου συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός αυριανού πολίτη ενεργού και ευαίσθητου.

Με αγάπη

Αθήνα, Δεκέμβριος 2011

Κασσιανός Παναγής

Διευθυντής του Ειδικού Σχολείου Μαρασλείου